Przejdź do treści
BIP

OPPFSR Część 3 Nabór 2025

Przedłużenie naboru wniosków o dofinansowanie!

Wychodząc naprzeciw potrzebom i oczekiwaniom jednostek zaangażowanych w przygotowanie dokumentacji aplikacyjnej, informujemy, że decyzją Zarządu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lublinie przedłużono termin naboru wniosków o dofinansowanie w ramach Programu Priorytetowego: „Ogólnopolski program finansowania służb ratowniczych – Część 3) Modernizacja energetyczna budynków Ochotniczych Straży Pożarnych”.

Nowy termin składania wniosków upływa 30 czerwca 2025 r.

Zapraszamy jednostki Ochotniczych Straży Pożarnych lub gminy wskazane przez ministra właściwego ds. klimatu (lista wyznaczonych jednostek OSP – do pobrania na stronie) do skorzystania z możliwości uzyskania wsparcia finansowego na modernizację energetyczną swoich budynków.

Dokumentacja naboru oraz szczegółowe informacje dostępne są na naszej stronie internetowej w zakładce: [Dla Beneficjentów / Ogólnopolski program finansowania służb ratowniczych]

Kontakt w sprawie naboru:


Katarzyna Portka
Specjalista w Zespole Koordynacji i Monitoringu
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lublinie
ul. Wojciechowska 9a, 20-704 Lublin
tel. 81 478 71 83
e-mail: katarzyna.portka@wfos.lublin.pl

 

Serdecznie zapraszamy do składania wniosków!

 

OGŁOSZENIE O NABORZE WNIOSKÓW O DOFINANSOWANIE

w ramach Programu Priorytetowego: „Ogólnopolski program finansowania służb ratowniczych Część 3) Modernizacja energetyczna budynków Ochotniczych Straży Pożarnych”

Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lublinie ogłasza nabór wniosków o dofinansowanie przedsięwzięć w ramach Programu Priorytetowego „Ogólnopolski program finansowania służb ratowniczych Część 3) Modernizacja energetyczna budynków Ochotniczych Straży Pożarnych” dla jednostek OSP wyznaczonych do ubiegania się o dofinansowanie w ramach wspólnej inicjatywy Ministra Klimatu i Środowiska oraz Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji pn. „Bitwa o remizy”.

I. Cel programu:

  1. zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych poprzez wymianę źródeł ciepła i poprawę efektywności energetycznej budynków Ochotniczych Straży Pożarnych położonych na terenie gmin liczących do 20 tys. mieszkańców,
  2. polepszenie stanu infrastruktury służącej utrzymaniu i zabezpieczeniu specjalistycznego sprzętu i urządzeń technicznych, wykorzystywanych w akcjach ratowniczych oraz podczas usuwania skutków zagrożeń poprzez modernizację budynków Ochotnicznych Straży Pożarnych, o których mowa w pkt 1), zlokalizowanych na terenie województwa lubeskiego.

 

II. Beneficjenci:

Jednostki Ochotniczych Straży Pożarnych lub gminy, wskazane przez ministra właściwego ds. klimatu, dysponujące prawem własności lub innym tytułem prawnym do budynku/budynków lub/i nieruchomości gruntowej, na której realizowane jest przedsięwzięcie z prawem dysponowania obejmującym okres nie krótszy niż do końca okresu trwałości przedsięwzięcia.

III. Rodzaje przedsięwzięć:

  1. termomodernizacja budynku/budynków Ochotniczych Straży Pożarnych,
  2. instalacja OZE na terenie obiektów Ochotniczych Straży Pożarnych,
  3. wymiana źródła ciepła w budynku/budynkach Ochotniczych Straży Pożarnych.

 

IV. Forma i intensywność dofinansowania:

dotacja do 100 % kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia z zastrzeżeniem, że łączna kwota dofinansowania ze środków NFOŚiGW i WFOŚiGW nie może przekroczyć kwoty 500 tys. zł łącznie dla wszystkich wniosków dotyczących jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych z terenu jednej gminy.

V. Terminy i sposób składania:

Wnioski należy składać w terminie od 27 lutego 2025 r. do 30 maja 2025 r.

Dla każdej jednostki OSP należy złożyć odrębny wniosek o dofinansowanie.

Przygotowane wnioski wraz z wymaganymi załącznikami należy składać:

  1. w wersji papierowej, osobiście lub za pośrednictwem podmiotu świadczącego usługi pocztowe lub kurierskie na adres: Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lublinie ul. Wojciechowska 9a 20-704 Lublin
  1. w formie elektronicznej, podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym osób upoważnionych do reprezentacji Wnioskodawcy na skrzynkę podawczą WFOŚiGW w Lublinie znajdującą się na elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej ePUAP lub e-Doręczeń.

 

O zachowaniu terminu złożenia wniosku decyduje:

  1. dla wniosku w formie papierowej złożonego osobiście lub za pośrednictwem podmiotu świadczącego usługi kurierskie – data wpływu wniosku do sekretariatu WFOŚiGW (ul. Wojciechowska 9a, 20-704 Lublin),
  2. dla wniosku w formie papierowej złożonego za pośrednictwem podmiotu świadczącego usługi pocztowe - data nadania papierowej postaci wniosku w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe (w latach 2016-2025 funkcję operatora wyznaczonego w rozumieniu tej ustawy pełni Poczta Polska S.A.),
  3. dla wniosku w formie elektronicznej podpisanego kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym osób upoważnionych do reprezentacji Wnioskodawcy - data jego wpływu na skrzynkę podawczą WFOŚiGW znajdującą się na elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej ePUAP lub e- Doręczeń.

 

Program Priorytetowy „Ogólnopolski program finansowania słub ratowniczych Część 3) Modernizacja energetyczna budynków  Ochotniczych Straży Pożarnych”

Regulamin naboru wniosków

Wytyczne Techniczne

Załącznik do Wytycznych Technicznych – Przegląd energetyczny

 

Dokumenty wymagane na etapie składania wniosku:

  1. Wniosek o dofinansowanie pobierz
  2. Harmonogram rzeczowo-finansowy pobierz
  3. Przegląd energetyczny przedsięwzięcia przed modernizacją pobierz
  4. Dane osób upoważnionych do podpisania umowy wraz ze stosownymi pełnomocnictwami lub dokumentami określającymi, kto jest upoważniony do dokonywania czynności prawnych w zakresie praw i obowiązków majątkowych Wnioskodawcy (aktualny wypis z Krajowego Rejestru Sądowego – w przypadku, gdy Wnioskodawcą jest OSP, zaświadczenie właściwej Komisji Wyborczej dotyczące wyboru Wójta/Burmistrza oraz uchwała w sprawie powołania Skarbnika – w przypadku, gdy Wnioskodawcą jest Gmina),
  5. Umowy z wykonawcami/dostawcami potwierdzające koszt całkowity zadania,
  6. Ostateczne pozwolenie na budowę/zgłoszenie, jeśli jest wymagane
  7. Oświadczenie dotyczące pomocy publicznej pobierz

 

W przypadku wystąpienia pomocy publicznej należy dołączyć odpowiedni formularz informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc publiczną wg wzoru stanowiącego załącznik:

  • do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawionych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. z 2024 poz. 40 ze zm.) lub
  • do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawionych przez podmiot ubiegający się o pomoc inną niż pomoc de minimis lub o pomoc de minimis w rolnictwie i rybołówstwie (Dz.U. 2010.53.312 ze zm.).
  1. Dokument potwierdzający prawo własności lub inny tytuł prawny do budynku/budynków lub/i nieruchomości gruntowej, na której realizowane jest przedsięwzięcie,
  2. Inne - jeśli dotyczy, np.: audyt energetyczny, niezbędna dokumentacja budowlana/techniczna, Świadectwo Charakterystyki Energetycznej (SCHE).

 

Dokumenty wymagane na etapie rozliczenia umowy:

  1. Zbiorcze rozliczenie zadania pobierz
  2. Przegląd energetyczny przedsięwzięcia po modernizacji,
  3. Protokół odbioru końcowego robót związanych z realizacją przedsięwzięcia i przekazania obiektu do użytkowania – kopia potwierdzona za zgodność z oryginałem,
  4. Ostateczna decyzja o pozwoleniu na użytkowanie albo zgłoszenie o zakończeniu budowy wraz z oświadczeniem inwestora, że właściwy organ nadzoru budowlanego nie wniósł sprzeciwu do złożonego zawiadomienia o zakończeniu budowy (o ile jest wymagane),
  5. Inne - jeśli dotyczy, np. świadectwo charakterystyki energetycznej sporządzone zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 2014 r. o charakterystyce energetycznej budynków, wykonane przez osobę do tego uprawnioną po modernizacji budynku Ochotniczej Straży Pożarnej – o ile było sporządzane i stanowiło koszt kwalifikowany przedsięwzięcia,
  6. Inne –  wynikające z zapisów umowy o dofinansowanie.

Wszystkie dokumenty dostarczane do WFOŚiGW w Lublinie w formie kserokopii powinny być poświadczone przez osoby uprawnione „za zgodność z oryginałem” i opatrzone datą. Przyjmuje się dokumenty z okresem ważności liczonym od daty wystawienia/poświadczenia nie dłuższym niż 3 m-ce.